ביהמ”ש בשווייץ: אסור להעניש על החזקת קנאביס לשימוש עצמי

פסיקה תקדימית של בית המשפט הפדרלי בשווייץ מבטלת לחלוטין את האפשרות של הרשויות להעניש כל החזקת קנאביס מתחת לכמות של 10 גרם - לא ענישה פלילית, לא מנהלתית וגם לא בצורת קנסות כספיים, ואין זה משנה האם מדובר בבגירים או קטינים.

ביהמ”ש העליון בשווייץ פסק כי אסור לרשויות המדינה להטיל כל עונש נגד החזקת קנאביס לשימוש עצמי (עד 10 גרם), גם כאשר מדובר בבני נוער.

כלומר החזקת קנאביס בכמויות קטנות עד 10 גרם, כל עוד לא נעשה בו שימוש, לא יכולה להוביל לענישה כלל – לא פלילית, לא מנהלתית וגם לא בצורת קנס כספי.

בשנת 2012 כבר קבעה ממשלת שווייץ כי החזקה של עד 10 גרם קנאביס על ידי בגירים בני 18 ומעלה תגרור קנס כספי של כ-360 ש”ח ללא רישום פלילי.

בשנת 2017 פסק בית המשפט הפדרלי כי כאשר מדובר בבגירים בני 18 ומעלה החזקה של קנאביס, כל עוד לא הוכח השימוש בו, לא יכולה להיחשב כעבירה בכלל, גם לא בקנס.

כעת הולך בית המשפט הפדרלי צעד נוסף, וקובע כי אין סיבה להחריג קטינים מהנחייה זו ולפיכך החזקת עד 10 גרם קנאביס לא יכולה להיחשב עבירה בכלל גם כאשר מדובר בבני נוער קטינים מתחת לגיל 18.

פסק הדין, שניתן אתמול (ה’), קבע למעשה תקדים משפטי והסיר בכך את הויכוח ששרר בין גורמים בשווייץ בנוגע להבדלי הענישה בין בגירים לקטינים.

החלטת ביהמ”ש הגיעה לאחר דיון על עונש קנס כספי שנרשם לצעיר בן 16 שנתפס עם 1.4 גרם קנאביס והחליט לערער על הקנס לבית המשפט.

השופטים הסבירו כי למרות שהגנה על קטינים היא חלק מהותי מחוקי הסמים, הטלת קנסות היא איננה הפתרון. לדבריהם אסטרטגיה נכונה יותר היא טיפול וענישת הסוחרים.

לפני כחודשיים נרשמה התקדמות נוספת בדרכה של שווייץ אל עבר הלגליזציה המלאה של קנאביס לאחר שועדה ממשלתית המליצה על כך לראשונה באופן רשמי.

בימים אלו אף דנים בפרלמנט על פרוייקט חדש במסגרתו תתיר המדינה שימוש חוקי בקנאביס לכ-5,000 אזרחים כפיילוט לפני לגליזציה.

כבר היום מותרים בשווייץ מסחר ושימוש חופשיים בקנאביס CBD, כזה המכיל ריכוז של פחות מ-1% THC. קנאביס זה אף נמכר כתחליף לסיגריות בקיוסקים במדינה.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר